בית הקברות היהודי בסוכטשב

בית הקברות היהודי בסוכטשוב הוא אחד העתיקים בפולין. הוא נמצא ברחוב סירפניובה Sierpniowej (חודש אוגוסט). עד להקמת בית הקברות בפראגה שבוארשה, שימש בית הקברות הזה כמקום קבורה גם של יהודי וארשה. קיים ויכוח האם הקהילה היהודית בסוכטשוב נוסדה ב-1427 או ב-1507. בית הקברות נהרס לחלוטין במלחמת העולם השנייה, כאשר כבשו הגרמנים את העיר, הם חטפו בחורים יהודים ברחוב ואילצו אותם לבנות מאבני המצבות שפרקו בבית הקברות, את הגשר החדש על נהר הבזורה, תחת זה שנהרס מהקרבות המרים שהתחוללו שם.
כיום נמצאות בבית הקברות ההרוס והמחולל בין 10 ל-20 מצבות עתיקות. ב-1991, בהשתדלות המקומיים וארגון יוצאי סוכטשוב בישראל, שוקמה אנדרטה המתעדת את קורבנות הנאצים ומנציחה אותם. בבסיס האנדרטה משובצים שברי המצבות ההרוסות. את שברי המצבות דלה יהודה וידבסקי, חסיד לשעבר בחצר סוכטשוב שבלודז, מתוך הבזורה.הוא זה שהקים את האוהל בעל הלבנים האדומות, על קיברי אדמו"רי סוכטשוב..
במקום הוקם אוהלו של הצדיק האדמו"ר מסוכטשוב-אברמלה בורנשטיין, הנקרא גם "אבני נזר", שנפטר ב-1910 ובנו האדמו"ר שמואל בורנשטיין, הנקרא גם "השם משמואל". באוהל נמצאת גם אנדרטה לזכר האדמו"ר דוד בורנשטיין, בנו של שמואל בורנשטיין, דור שלישי לאדמו"רות סוכטשוב, שנפטר בגטו וארשה בסוף 1942 והיה בין האחרונים שנקברו קבורה אישית בזמן המלחמה בבית הקברות בוארשה. קיברה של אשת האדמור הראשון- שרה צינא-בתו של האדמו"ר - רבי מנחם מנדל מקוצק. שנפטרה מספר חודשים לפני בעלה, לא נמצא כיוון שהיתה קבורה בחלקת הנשים. אם תגיעו לבית הקברות בסוכטשב בחודשי הקיץ, תוכלו לראות שברי מצבות נוספות מבצבצות בתוך מימיו הצלולים של נהר הבזורה- ואין להן גואל....
שטח בית הקברות מגודר, אולם השער פתוח. הגישה אפשרית מכיוון נהר הבזורה, דרך פרצה בחומה.
המפתח לאוהל האדמו"ר מסוכטשוב נמצא אצל בעל הבית ברחוב סירפניובה מספר 6 . Sierpniowej.
תוכלו להכנס, לשים קוויטלאך עם בקשות לצדיקים הגאונים ולזמר ניגון חסידי סוכטשבי- אולי אף לקרוא דף מן הגמרא-כי את השם יש לעבוד בשימחה ובניגונים. לא רחוק משם גרה היהודיה היחידה שנותרה בעיר. היא נשואה לפולני לא יהודי ולה 2 בנים. כאשר ביקר האדמו"ר האחרון לבית סוכטשוב, הרב שמואל, הגר בירושלים, את קבר אבותיו, ב-1993 בפעם הראשונה, פתח "טיש" בבית היהודיה וההתרגשות הייתה רבה. לכבוד הארוע חבשו ילדיה כיפה בגאוה רבה.


קישורים
האדמור ר' אברהם מסוכאצ'ב, יפה זהבי, בעברית.
האדמור ר' שמואל מסוכאצ'ב, יפה זהבי, בעברית.
האדמור השלישי ר' דוד מסטכאצ'ב, יפה זהבי, בעברית.
אריה פירסנברג מורה למוסיקה בבית-הספר יבנה שבסוחצ'ב, יפה זהבי, בעברית.
בית הקברות היהודי בסוכאצ'ב, באנגלית



בית הקברות היהודי